Natuurverf

Duller & Co voert natuurverf (ook wel ecologische verf of duurzame verf genoemd) van 5 merken: Aquamarijn uit Nederland, Auro en Kreidezeit uit Duitsland, Uula uit Finland en Allback uit Zweden. Daarnaast voert Duller & Co nog veel andere natuurlijke verf, producten en grondstoffen zoals Milkpaint, pigmenten en bijvoorbeeld klassieke vaste boenwas. Dit zijn dan niet "echte" natuurverf-merken. In dit advies-item vertellen we over de soorten natuurlijke muurverf, natuurlijke lakverf en de eigenschappen. Alle natuurverf in onze webshop vindt u hier. Hier direct onder volgt uitleg over wat natuurverf is, uitleg over het aanbod lakverven en muurverven.

Bij een natuurverf-merk hoort een productiewijze/filosofie: over de gehele linie zo veel mogelijk natuurlijke, bij voorkeur van biologische landbouw afkomstige, herwinbare grondstoffen en een cradle-to-cradle visie. Zo weinig mogelijk grondstoffen, afvalstoffen en energieverbruik tijdens de productie, zo min mogelijk milieuschade tijdens de verwerking, zo duurzaam mogelijk tijdens de liefst zo lang mogelijke levensduur, zo vriendelijk mogelijk bij de afvalvase (sloop/verbranding/recycling). N.b. Natuurverf kan voor de gebruiker allergische reacties opwekken, net zoals synthetische verf dit kan doen!

Greenwashing / echte natuurverf?

Pronken met duurzaamheid is natuurlijk zeer bon ton de laatste jaren. Het is vaak moeilijk, zowel voor consument als professional, onderscheid te maken tussen echt duurzame, consequente producten en producten met vooral een grote dosis "greenwashing". Het onderscheid tussen natuurverf en ogenschijnlijk vriendelijke producten zit in de grondstoffen en de bewerking daarvan. 

De herkenning hiervan vergt de nodige kennis. Enkele elementen zijn relatief eenvoudig uit te leggen verklikkers, bijvoorbeeld het type olie dat gebruikt wordt. O.a. soja-olie, distelolie, zonnebloemolie als grondstof klinkt zeer aantrekkelijk. Echter: dit zijn geen drogende oliesoorten. Drogend/niet drogend is goed op te zoeken online. Voor een oliebasis verf heeft men een olie nodig die in reactie met zuurstof een drogende film vormt. Natuurverf-fabrikanten maken vooral gebruik van lijnolie, Chinese houtolie en bijvoorbeeld ricinusolie. Niet-drogende olie wordt als grondstof gebruikt (vaak ook in combinatie met aardoliederivaten, zoals parafinne) om daarvan een alkydhars te fabriceren. Deze (alkyd)harsolie droogt wel, maar staat dan ver van natuurverf qua natuurlijkheid en de specifiek gunstige eigenschappen van natuurlijk drogende olie. Naast deze olie wordt bij sommige merken een polyvinylacetaat (kunststof binder, plastic) onder verbloemende namen op etiket of sites vermeld, bijvoorbeeld onder de naam azijnzuurester.

Daarnaast bevatten de meeste oplosmiddelhoudende greenwashing-producten geen gomterpentijn of citrusolie als oplosmiddel, maar (aromaatvrije) terpentine/verdunner; een aardoliedestillaat. Voor vaste gebruikers van natuurverf is dit verschil door de geur goed te herkennen. De gebruikte olie en verdunning is meestal te vinden op het etiket en de product-informatie of de technische fiche op het net. Overigens gebruiken natuurverf - fabrikanten soms ook aromaatarme terpentine, de soms vreemde regels betreffende oplosmiddel-wetgeving (natuurlijke oplosmiddelen moeten vergezeld van allerlei enge symbolen bijvoorbeeld) werken deze keuzes in de hand.

Bio-based is ook een steeds meer gebruikte term voor "groene" verfproducten, daar kan men alle kanten mee op. Dit hoeven qua kwaliteit geen slechte producten te zijn, het is wel een term die inherent aanduid dat de - als het goed is grotendeels - natuurlijke grondstoffen (meestal niet uit bio-landbouw) zijn bewerkt tot kunsthars - type bindmiddel. De basis heeft een bio - aandeel, het eindproduct is niet Bio. Bio-based is dus vaak wel een stap in de goede richting, alleen in veel gevallen ook verwarrend of zelfs ronduit misleidend. Het gaat nu (2016-17) zeert snel met het gebruik van deze niet beschermde term, bijna iedere fabrikant gooit het ergens op..

 De kwaliteit van producten die men kan betichten van greenwashing kan natuurlijk uitstekend zijn, daar heb ik hier geen oordeel over. Bekende producten en merken waarvan men vaak denkt dat het ecologische verf betreft (maar niet is dus) zijn bijvoorbeeld Osmo, producten van Moosefarg, verf van Ecotec. Duller & Co verkoopt een aantal van deze producten ook, maar maakt er geen natuurverf van! Alles onder natuurverf is bij ons in principe natuurverf. Daar zitten ook producten bij die concessies of bewerkte natuurlijke olie bevatten, maar men past bijvoorbeeld nooit plastic toe als lijm (bindmiddel). Een merk als Uula maakt ook gebruik van Petroleum in een aantal producten - dit zijn strikt genomen dan ook eerder traditionele verfen, oude recepturen dan volledige natuurverven (Petroleum is niet "herwinbaar").

Eigenschappen en kenmerken van natuurverf.

-Lakverf:

Natuurlijke (dekkende of blanke) lakverf voor o.a. deuren, kozijnen, houten delen binnen en buiten is altijd op basis van drogende olie. Een pot witte natuurlijke lakverf is dus altijd (altijd op wat theoretisch aan te voeren uitzonderingen na) olieverf. Deze olie is in 99% van de gevallen vooral lijnolie.

2 kenmerkende "'nadelen" van lijnolieverf zijn: -lijnolieverf vergeelt sterker dan synthetische olieverf (vergeelt ook, meer sinds - wetgeving inhoudsstoffen- 2010) of watergedragen acryl/polyurethaanverf (vergeelt het minst maar sterk afhankelijk van de producent).  Dit vergelen ziet men natuurlijk vooral bij wit en lichte kleuren. Vergeling is het sterkst in donkere ruimtes, licht breekt de vergeling af. -Alle lijnolieverf droogt vrij traag. 

Deze lijnolieverf komt in 3 typesoplosmiddelhoudende lijnolieverf, oplosmiddelvrije lijnolieverf of watergedragen lijnolieverf. Dus of de olie is verdund met meestal natuurlijke verdunner/oplosmiddel, of er zit geen verdunner/oplosmiddel in maar 100% verf, of de olie is in water geemulgeerd (zoals bij mayonaise, 80% olie in water). Als de verf droog is is het allemaal dezelfde verf: lijnolieverf! Een uitzonderingstype is Uula Into, zie hieronder.

Lijnolieverf is spanningsarm en vochtregulerend, heeft een beitskarakter (kan direct op kaal hout, zal niet bladderen), is m.n. in donkere ruimtes vergelend, droogt vrij traag, biedt een zeer goede hechting (kleine moleculen die diep indringen) en is zeer milieuvriendelijk.

Oplosmiddelhoudende lijnolieverven zijn o.a. Linal, Toplin glans en Toplin zijdeglans van Aquamarijn en de Classic lakken van Auro. Deze verven strijken heerlijk. Linal is fijne 3/4e glanzende echte klassieke lijnolieverf, ook zeer geschikt als beitsverf (bladdert niet op grotere vlakken hout, niet-maatvast timmerwerk). De Toplin-verf van Aquamarijn wordt wel gekenschetst door een grotere mate van bewerkte grondstoffen. Met Toplin zet Aquamarijn een lakverf neer die met een verdedigbare hoeveelheid concessies in de productie een vrijwel concessieloos topproduct oplevert qua verwerking, esthetiek en levensduur.Toplin is in principe bedoeld voor maatvast timmerwerk zoals kozijnen, deuren, boeidelen. Lijnolieverf is kenmerkend zachter elastisch in vergelijking met synthetische alkydharsverf, zoals de Sigma's en de Sikkens verven. Toplin kan in duurzaamheid makkelijk wedijveren met de topverven van deze merken, presteert vaak nog beter - door de specifieke eigenschappen van lijnolie.

Oplosmiddelvrije lijnolieverf zoals Lineco van Uula en de Allback lijnolieverf. Dit is 100% verf, alle laagdikte die u opzet blijft aanwezig als de verf droogt (er verdampt geen oplosmiddel). Deze verven laten wat meer kwaststreek zien, echt een geverfd oppervlak. Oplosmiddelvrije lijnolieverf kan ingezet als beitsverf: ze bladdert niet. Dit type verf zal net als Linal wel wat vlotter mat slaan. Zolang de pigmentatie (dekking van de verf) in orde is en er voldoende ventilatie is, kunnen deze verven ook buiten uitstekend tot voldoende presteren. Wel zal een mattere laag uiteindelijk versneld degraderen. Kaalschuren/branden wegens bladders is er echter meestal niet bij, dat is het beitskarakter van echte lijnolieverf.

Watergedragen lijnolieverf  zoals Aqualin / Linolux  Satijn en Aqualin / Linolux Glans van Aquamarijn (vanaf 1 liter) of de Aqua-verven van Auro (vanaf 375 ml) bestaan uit met name lijnolie, in water geemulgeerd. Het verdampend oplosmiddel (eigenlijk de emulsie-drager) bestaat meestal uit 99 tot 100% water. Deze verf droogt niet sneller dan andere lijnolieverf! Watergedragen lijnolieverf vloeit wat minder mooi in vergelijking met oplosmiddelhoudende lijnolieverf (denk ruwweg aan zoiets als het uitstrijken van mayonaise op een glazen plaat (= olie-emulsie) tegenover het uitstrijken van slaolie op een glazen plaat, dit laatste geeft een mooier vloeiende laag). De watergedragen lijnolieverf is zeer vriendelijk voor de gebruiker (bijvoorbeeld bij zwangerschap). Een esthetisch meer dan acceptabel effect kan bereikt worden. Men heeft meer open tijd, d.w.z. men kan langer doorrollen/kwasten dan bij synthetische watergedragen verf (let op! deze bevat nog een percentage altijd schadelijk oplosmiddel). Ook zeer geschikt als zeer reinigbare zacht matglanzende (de Satijn variant) "muurverf" achter aanrechtbladen, op lambrizeringen in trappenhuizen en gangen.

Uula INTO heeft wat andere eigenschappen. Dit is ook een watergedragen verf op basis van natuurlijke olie, hierin is de olie wel gemodificeerd. Dit maakt het tot een snel drogend product. Ook vergeelt het minder dan de pure lijnolieverf. Into is bijna geurloos en het verwerkt soepel. De glansgraad is halfmat. Into is ook nog eens behoorlijk slijtvast - na doorharding- , met toepassing op trappen worden goede resultaten behaald. De snelle droging, het zeer geurarm karakter - ik ervaar het als bijna geheel neutraal - , de sterkte en de lagere vergelingsgraad maken dit een erg goed inzetbaar product. Ook dit is een heel fijn alternatief om bij zwangerschap toch te kunnen verven. De glansgraad is mat / zijdemat. Bij belasting zal de verf wat polijsten en opglanzen. Into kan in alle kleuren gemengd worden.

Door de verestering van de olie is Uula Into strikt genomen niet een natuurverf. De verf verschilt wel enorm van bijvoorbeeld de halfsynthetische Wijzonol oerverf of de watergedragen olie-emulsie verf zoals Histor en Sigma (nova gloss) die maken: dit zijn taaier verwerkende verven, de echte alkydolie voelt plakkerig en stroperig in dit soort verf. Ook een niet erg aangename geur is toch nog flink aanwezig in tegenstelling tot bij Uula Into. Kortom, met Into heb je een echt fijn en rationeel alternatief voor synthetische acryl of alkyd-emulsieverf. Er mee schilderen voelt goed.

Welke natuurlijke dekkende lak moet men kiezen?

-Wil men zo'n strak mogelijk uiterlijk, en voor oliebasis zo min mogelijk vergeling (indien binnen toegepast): kies de Toplin zijdeglans of de Toplin hoogglans. Deze verf is wel oplosmiddelhoudend (voldoet niet aan de Arbo-wetgeving voor binnen) en de olie is in hogere mate bewerkt (=concessie schilderkwaliteit / pure natuurverf). In alle kleuren te mengen. Lijnolie uit noord-holland.

-Wil men een mooi gelijkmatig 3/4e glanzend effect, wel echte lijnolieverf? Linal is dan wellicht het antwoord. 1-pot systeem (grond en aflak in 1), fijn schilderend en zeer betaalbaar. Oplosmiddelhoudend. Alleen in standaardkleuren. Lijnolie uit noord-holland.

-Wil men een niet-oplosmiddelhoudende (voldoet aan arbo-eisen voor binnenschilderwerk, ook goed toepasbaar bij zwangerschap) echte lijnolieverf, in alle mogelijke mengkleuren? Kies voor de watergedragen Linolux glans of Linolux zijdeglans.  Ook de Auro zijdeglans 260 en de glansvariant vallen in deze categorie (Auro alleen in lichte kleuren). Nadeel van watergedragen olie-emulsies: de vloei is toch wat lastiger, hoewel dit niet altijd opgemerkt wordt.

-Wil men een niet oplosmiddelhoudende, concessieloze natuurverf, in klassieke / traditionele kleuren met een wat rauwere, echt geverfde uitstraling? Kies voor Lineco oplosmiddelvrije lijnolieverf of voor Allback oplosmiddelvrije lijnolieverf. Hoog rendement, glans kan wat onregelmatig zijn (mat op een zuigender vlak, wat meer glans op een gesloten ondergrond). Milde (maar aanwezige) lijnoliegeur, geen andere componenten die de geur bepalen dan olie.

-Wil men een modern, minder vergelend, watergedragen zo vriendelijk mogelijk product dat wel snel droogt in plaats van langzaam zoals alle lijnolieverf? Plastic- en kunstharsvrij, bijna reukloos (hoewel dit natuurlijk subjectief is).  Kijk eens bij Uula into. In alle kleuren mengbaar.

Naast deze verven zijn er nog specifieke producten zoals Uula Farfoil (behoorlijk matte lijnolieverf, traditioneel recept met 80% lijnole,  20% petroleum) voor houtrijke objecten of als een egaal matte lijnolie-lakverf wenselijk is. Ook kookverf is een dekkende lijnolie-emulsie, zeer mat maar alleen voor echt ruw / (niet te) fijnbezaagd hout. Zie hiervoor betreffende producten of de Uula advies-pagina waarop alle Uula-producten belicht worden.

 

- Muurverf:

Natuurlijke muurverf heeft wel verschillende bindmiddelen. Alle muurverf bestaat uit bindmiddel (de lijm van de verf), pigment en vulstoffen (de dekking, kleur) en oplosmiddel (veelal water, waarin de lijm vermengd is en wat het geheel verstrijkbaar maakt). Duller voert in verf van elk denkbaar bindmiddel op de markt: kalk, caseine, leem, plantenzetmeel, waterglas (silicaat), olie-emulsie & Replebin.

De soorten natuurlijke muurverf:

-Auro Plantodecor en Auro Porseleinwit. Plantodecor is relatief nieuw: een top-product qua dekking, schrobvastheid en met een niet-vergelend bindmiddel. In Porseleinwit (minder dekkend en minder schrobvast dan Plantodecor, gewoon goede verf en wel voordeliger) is het oude bindmiddel ook vervangen door Replebin, het niet-vergelende bindmiddel bekend van Plantodecor. Kant en klare watergedragen producten, die in principe net zo makkelijk verwerken als goede synthetische muurverven.

-Aquamarijn Maril. Dit is watergedragen lijnolie-emulsie muurverf. Deze vergeelt wel, dit is met name zichtbaar in donkere ruimtes bij lichte kleuren. Verder is het een fijn verwerkende verf. De Auro producten dekken in mijn ervaring net ietsje beter (Porseleinwit) tot veel beter (Plantodecor) dan de Maril. Kant- en klaar in emmers.

De ondergrond  voor Plantodecor, Porseleinwit en Maril moet aan dezelfde eisen voldoen als bij reguliere latex: poederende, niet wasbare lagen moeten worden voorgestreken (Maril voorstrijk of Auro voorstrijk 301), zo ook sterker zuigende ondergronden. Oude, wasbare ondergronden dienen ontvet te worden, bijvoorbeeld met Soda.

Niet vergelend zijn ook caseineverf, lijmwaterverf, kalkverven en zuivere silicaatverf. Deze hebben wel iets meer gebruiksaanwijzingen nodig en zijn op de caseineverf en silicaatverf na (van Kreidezeit)  niet vochtig reinigbaar.

Caseineverf: caseine is 1 van de oudste bindmiddelen van verf. Dit melk-eiwit, of tegenwoordig ook wel het equivalente eiwit uit plantaardige bron, vormt in droge vorm een behoorlijk sterk bindmiddel daar het slecht in water oplost (vrij watervast en hard). Gebruik is bekend van de oude grieken tot bijvoorbeeld de kalk-caseinefresco's van Michelangelo. Deze verf bieden wij in poedervorm, ofwel in standaard-kleuren (Milkpaint), of als witte caseineverf, de goed dekkende basisverf (Kreidezeit),in wit of  zelf aan te mengen met bijvoorbeeld droge pigmenten). De dekking van de witte vega-caseine van Kreidezeit komt pas tot uiting zodra het water verdampt: de vulmiddelen zijn transparant als ze vochtig zijn. Bij Kreidezeit is het dekkend vulmiddel fijn marmerslijpsel. Dit levert een mooie kleur wit op (oogt "gewoon" wit, maar is toch wat zachter dan titaanwit). Het wat harde karakter van het bindmiddel geeft bij meerdere lagen of een te dikke laag iets eerder risico op barstvorming (dus gewoon normaal schilderen en niet te lang op 1 plek rollen/kwasten).

Er valt echter zeer goed mee te schilderen. De verf (met name de kreidezeit verf) is erg milieuvriendelijk, dekt goed en is behoorlijk sterk. Doordat men het in poeder koopt is er ook zekerheid dat er niets uit verdampt behalve het zelf toegevoegde water. Dit water (in gewichtsdelen in "gewone" muurverf meestal zo'n 35%, in volume zo'n 61%) hoeft ook niet vervoerd te worden van fabriek naar winkel naar eindgebruiker. Dat scheelt een hoop diesel.

Lijmwaterverf (Kreidezeit): De lijm/het bindmiddel in deze verf is plantenzetmeel. Ook deze verf is transparant als ze nat is. Het devies is: niet te lang doorstrijken/rollen. De verf is zeer dampopen. Het is de natuurlijke variant van de hollandse ouderwetse "veegvast / plafondwit / witkalk" (hoewel er geen kalk in deze verf zit en zat). De verf is niet wasbaar, d.w.z. men wast de verf weg als men vochtig reinigt. Het voordeel is, dat men bijvoorbeeld bij plafonds met ornamenten deze niet dichtschildert in de jaren- middels wegwassen van de verf verliezen de contouren hun scherpte niet. Hoewel zeer spanningsarm, kunnen in de loop van jaren te veel lagen van deze verf ook gaan bladderen - op tijd een laag wegpoetsen is het devies. Zonder voorstrijk is deze verf niet overschilderbaar met een wasbare watergedragen muurverf.Voor natte ruimtes wordt eerder kalkverf aangeraden. In poedervorm, goed dekkend.

Kalkverf. Echte kalkverf bevat louter kalk als bindmiddel. In enkele gevallen wordt de kalk ondersteund door caseine of plantaardige celstof. Er zijn ook kalkverven (zoals Corical) die wel wat plastic-bindmiddel (gemodificeerde PVA) bevatten, dit zijn wel kalkverven maar geen natuurverven. Krijtverf is geen kalkverf, maar een decoratieverf met veel vulmiddel (krijt) en een op kunststof-dispersie gebaseerd bindmiddel - krijtverf is dus geen natuurverf. Krijtverf wordt egaal (tenzij men er technieken mee toepast), een kalkverf  in kleur wordt in principe nooit egaal. Kalkverf (Duller Kalkverf, Auro Kalkverf, Corical Kalverf) is zeer ademend en damp-open, actief schimmelwerend en decoratief.

Relevante kalkverven in ons assortiment zijn:

-Onze eigen kalkverf-serie: een lijn kalkverf op kleur, natuurlijk ook beschikbaar in wit.  Echte natuurzuivere kalkverf, goed dekkend (voor zover men daarover kan spreken met een effect).

-Auro veegvaste witkalk 326: ouderwetse, goede kalkverf van Auro in wit. Ook een goede dekking.

-Auro antischimmel muurverf 327: een specifiek op schimmelwering samengestelde kalkverf. In principe is alle kalkverf door zijn hoge pH-waarde schimmelwerend.

-Auro 344 professionele kalkverf. Voor binnen en buiten.

-Kreidezeit kalkverf (binnen en buiten) , dekking op basis van marmermeel, tenminste 10 jaar oude putkalk en porseleinaarde. Fijne kalkverf, goed dekkend, 100% natuurlijk.

-Corical kalkverf: Italiaanse kalkverf, zegt 100% natuurlijk te zijn maar bevat zeker een kunststof-toeslag. Wit heeft weinig dekking. Vooral door ons toegepast om kleuren in te mengen.

Kalkverf is in principe bedoeld voor muren, maar kan ook op onbehandeld hout toegepast worden. Dan wordt meestal en afwerking met watergedragen lak ultramatte lak (zoals traelyx natural finish), wasvernis (Polyvine) of echte was toegepast. Kalkverf geeft dan extra effect (niet controleerbaar), de hoge pH-waarde van de kalk reageert met bijvoorbeeld zowel inhoudsstoffen van eiken als naaldhout. Dit geeft extra (geel-groenachtige, donker/licht) vlekken.

Kalkverf kan op muren ook voorzien worden van een coating, wil men een wasbare finish creeren. Dit bijvoorbeeld bij toepassing achter het aanrecht. Het matte karakter blijft het meest behouden met Natural finish. In weerwil van de naam: dit is geen natuurlijk product. Een natuurlijke, echt wasbare laag is nog niet voorhanden over kalkverf. Was en zeep schieten hierin tekort. Een natuurlijke blanke lak kan niet: deze zijn altijd op oliebasis (ook al zijn ze watergedragen) en vergelen en verzepen - en dan meestal bladderen - vanwege de hoge pH-waarde van de kalkverf.

Op muren is het aanbevelenswaardig een zo regelmatig mogelijke ondergrond te hebben, qua kleur en zuiging. Op een te dichte ondergrond heeft kalk geen goede hechting. Geschikte ondergronden zijn: met caseinevoorstrijk behandelde gipsstuc, oude kalkverf, corifondo-kalkvoorstrijk of eenvoudige maar prima watergedragen muurverf (geen olie-emulsie natuurverf en geen hoogwaardige acrylaat supersigma o.i.d.),de meeste krijtverven.

Kalkverf krijgt de volle dekking of de uiteindelijke kleur pas als het water uit de verf verdampt. Gekleurde kalkverf wordt vaak vele tinten lichter dan dat ze in natte vorm is. Doordat verschil in laagdikte verschil in kleur geeft, moet men kleuren (behoudens wit/zeer lichte tinten) wel met de kwast opbrengen. De meest geschikte kwast is een brede spalter of eventueel een zeer goede kwaliteit blokkwast. Gebruikt men een roller, dan ziet men rollerbanen- dit is doorgaans niet aantrekkelijk. De meest eenvoudige techniek is het aanbrengen van de verf van boven naar beneden. Het kalkverf-effect zal dit dan laten zien. Doe bij voorkeur een test op de kleinste muur, of bijvoorbeeld een groot stuk karton, gipsplaat. 2 lagen geeft meestal het meest rustige effect. De tweede laag mag vaak sterker met water verdund worden aangebracht: de eerste laag vormt een vrij sterk zuigende laag, zodoende verwerkt een onverdunde kalk als tweede laag meestal te stroef. Zeer sterk verdunnen met water leidt tot meer "wittige waas", dit kan aantrekkelijk zijn.

Let op! Kalkverf laat zich niet plaatselijk bijwerken, dit is altijd zichtbaar. Kalkverf is niet wasbaar. Voor de preciezen onder u is deze verf wellicht minder geschikt.

Let op! Kalkverf is sterk alkalisch, het dragen van een (veiligheids)bril wordt aangeraden. Overigens is het verdere karakter zeer geur- en emissiearm tot vrij.

Let op! Zuigingsverschillen in de ondergrond (bijvoorbeeld vulmiddel-plekken) kunnen weer zichtbaar worden in de kalkverf.

Leemverf. Leemverf bestaat uit voornamelijk klei, in dekking en hechting geholpen door fijn marmerpoeder, plantaardige caseine en plantenzetmeel. Een zeer dampopen verf, in een mooie witte kleitint, minder wit dan "normaal" wit, zie de informatie bij het item in de webshop. In poedervorm. De specifieke verwerking lijkt erg op die van lijmwaterverf en caseineverf.

Silicaatverf. Kant en klare, zuivere minerale verf heeft als hoofdbindmiddel waterglas, meestal kaliwaterglas. Silicaatverf is echt goed dekkend, schimmelwerend en reinigbaar. Silicaatverf kan in principe op alle zuiging vertonende maar vaste ondergronden toegepast worden, zoals gips, leem, latex, beton en kalk. Silicaatverf heeft een hoge pH, voorzichtig verwerken.

Naast muur- en lakverf bieden natuurverffabrikanten ook (dekkende en semi-transparante) beitsverf zoals Uula Kookverf en Uula Farfoil. Ook vulmiddelen, grondverven, isoleermiddelen, en andere hulpmiddellen zijn er in natuurlijke vorm. We leggen het u graag uit, toegesneden op uw vraag.

Van Uula, Aquamarijn, Allback, Kreidezeit en Auro leveren we het complete gamma (de winkelvoorraad is sowieso breder dan ons huidige online aanbod). Bezoek eventueel de sites van de fabrikanten / importeurs:

Auro, AquamarijnUulaKreidezeit, Allback. 

We zien u natuurlijk graag terug in de winkel of webshop!