Kleurpigment voor olie mengkleuren 1 t/m 10
OverzichtColor for Oil mengkleuren 1 t/m 10 (voor de overige mengkleuren kijk hier en hier), ofwel gewoon mengkleuren voor olie. Deze potjes pigmentpasta van Rigo / Aquamarijn kunnen voor alle drogende oliën worden toegepast.
De mengkleuren 'horen' bij de olie van Rigo / Aquamarijn, te weten de Royl 1 k voorheen Corcol, de Royl 2 k olie (basis blank, wit of zwart) en de Skylt direct overlakbare kleurolie blank, wit of zwart (voorheen colourwash kleurolie geheten). In principe is 1 potje mengkleur bedoeld voor 1 liter olie. Bij blanke basisolie mogen ook 2 potjes mengkleur toegevoegd worden aan 1 liter, om een meer verzadigde kleur te krijgen.
Veel gebruikte Color for oil mengkleuren zijn:
-nr. 10 Alaska wit; dit levert in een blanke olie een meestal neutrale kleur op, het eiken blijft meestal om en nabij dezelfde tint. Helemaal afhankelijk van het specifieke hout kan het ook zijn dat het -iets witter wordt - toch nog iets donkerder wordt - eiken met een sterke open nerf kan een wittere nerf krijgen.
-nr. 11 Naturel Oak: een minimale hoeveelheid wit, die de opkleuring en vergeling van het hout iets tegengaat. Ongeveer 1/4e hoeveelheid wit in vergelijking met de inhoud van bovenstaande nr. 10 Alaska wit. Voor meerdere liters kan men ook een potje alaska wit opsplitsen.
-nr. 20 Black forest: de meest geconcentreerde zwart uit deze serie. Maakt de blanke olie redelijk donker of de kant & klaar zwarte olie nog zwarter.
N.b. een diep, zeer verzadigd zwart krijgt men met een olie op hout normaliter niet. De olie trekt makkelijk in het hout, het deeltje pigment volgt maar wordt a.h.w. tegengehouden door de vulling die de olie al geeft. Dus: verzadigde kleuren i.h.a zijn moeilijk te bereiken met gekleurde olie. Hoe zuigender het hout, hoe meer kleur het op neemt. Beitsolie (gekleurde olie dus) is wel de makkelijkste beits: het volgt puur het hout. Aanzetten en overlap door de hand van de verwerker zijn normaliter nooit te zien. Bij andere beits-soorten moet men op dit punt wel zeer zorgvuldig te werk gaan, en dan nog is het esthetisch knap verwerken zeer lastig. Dat is het grote pluspunt van gekleurde onverdunde drogende olie, als 1-laags kleurende bescherming of als vullende beits onder (watergedragen) lak.